loading...
گیم کده
admin بازدید : 125 پنجشنبه 13 تیر 1392 نظرات (0)

همانطور که میدانید ، هر چیزی تاریخ مصرفی دارد ، و کنسول ها نیز از این قضیه مثتثنا نیستند و دستگاه های ایکس باکس ۳۶۰ لی استیشن ۳ نیز در حال دادن جای خود به همتا های جوان خود هستند که به نوعی در یک گذر چند ساله حضور داشتند . این مقاله به بررسی اجمالی گذر دو کنسول نسل هفتی شرکت مایکروسافت و سونی میپردازد ، پس استدعا میکنم تا پایان نوشته با ما همراه باشید .

http://www.planetgaming.co.za/images/xbox360.jpg

کنسول ایکس باکس ۳۶۰ در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ با قدرت تمام و بدون هیچ رقیبی وارد بازار شد ودر ان زمان کنسولی خوب در پردازش گرافیکی به حساب می امد و اکنون نیز با ارفاق از این قضیه مستثنا نیست ، لازم به ذکر است که ابتدا توسعه دهندگان کنسول های بازی در شرکت ماکروسافت تصمیم داشت کنسول ایکس باکس ۳۶۰ را با نام Xenon یا ایکس باکس ۲ به بازار معرفی کند اما شرکت مایکروسافت سرانجام برای اینکه طیف اثر گذاری این محصول را بیشتر برای مردم نمایان کند ، نام ایکس باکس ۳۶۰ را بر ان نهاد . به کار گیری عدد ۳۶۰ در این کنسول بیشتر برای نشان دادن این مسئله است که کنسول ایکس باکس ۳۶۰ قادر به پوشش دادن طیف وسیعی از کاربران در کاربردهای مختلف خواهد بود و این مسئله برای شرکت مایکروسافت به عنوان مهم ترین عامل در نامگذاری کنسول ایکس باکس ۳۶۰ به حساب می اید و به گفته کارشناس این کنسول اولین جهش بزرگ برای ساخت کنسول های پیشرفته ای است که در ان کاربر میتواند به لذت واقعی یک محیط سه بعدی در یک صفحه نمایش ۶۰ اینچی دست یابد . شرکت مایکروسافت دو مدل از کنسول ایکس باکس ۳۶۰ به نام های Permium و Core در ابتدا به بازار عرضه کرد و بعد نمونه های دیگر که دارای نقص های کمتری را بودند به انتشار عموم در اورد ، مایکروسافت در ابتدای نسل هفت نهایت بی تجربگی از نظر سه چراغ قرمز شدن دستگاه های خود را به رخ دیگران کشید .

هک ایکس باکس ۳۶۰

http://www.gameoverllc.com/wp-content/uploads/2012/05/Xbox-360-logo.jpg

این کنسول در همان روز های ابتدائی کرک شد و برای ان چیپ هایی نیز در دست ساخت قرار گرفت ولی به خاطر اینکه کارایی ان ها ضعیف بود هکر ها دست به کرک نرم افزاری ان زدند و توانستند فریمور این کنسول را هک کنند که تا به الان کار کرک این کنسول به روایتی تمام شده است .

 

Play station 3

6omrye9cbh41bvlj1f.jpg

شرکت سونی در سال ۲۰۰۰ با یک امار تخمین زد که در کشور امریکا به ازای هر ۴ خانواده ، یک خانواده از کنسول Play station استفاده می کند ، ولی با توجه به رقابت سهمگین در صنعت بازی های رایانه ای این عدد به کلی تغییر کرده است زیرا کنسول ایکس باکس ۳۶۰ فرای انتظارات قدم به میدان گذاشت و دل خانواده های امریکایی را به دست اورد اما بگذارید از اصل موضوع دور نشویم و فقط از کنسول محبوب سونی سخن بگوییم . سونی وعده داده بود ps3 را اوایل سال ۲۰۰۶ به بازار خواهد فرستاد ، اما برای ساخت دی وی دی پلیر بلو رای با مشکلاتی مواجه شد و همین موضوع باعث به تاخیر افتادن جهانی ان شد . ps2 سونی که دستگاه بازی قبلی این شرکت بود ، ۶۰ درصد سهم بازار دستگاه های بازی دنیا را داشت . اما در ان زمان ps3 با قدرتی فوق العاده و در عین حال قیمتی گران ، به بازار امده بود . اما تحلیل گران گمان می کردند که قیمت گران این دستگاه با توجه به ان چه به کاربران بازی های کامپیوتری عرضه می کند ، مانعی برای حکومت ان بر دنیای بازی ها نخواهد بود . قابل ذکر است سونی با عرضه ۱۰۰ هزار دستگاه در ژاپن توانست طی دو روز ۸۸٫۴۰۰ دستگاه پلی استیشن ۳ را به طرفدارانی بفروشد که برای خرید این دستگاه روز ها قبل انتظار می کشیدند ، که حواشی نسبتا جالبی رقم خورد ، که اگر مایل باشید میتوانم ان را مکتوب ذکر کنم.

 

هک کنسول پلی استیشن ۳

چهار سال کنسول نسل هفت سونی قدرت خود را به رخ همه می کشید و به نوعی بسیاری از تیم های هک را شکست داده بود تا اینکه تیمی به نام Hades ادعا کرد که می تواند این کنسول را کرک کند ، چندی بعد این گروه با همکاری دو تیم دیگر به نام های Jungle وC4eva توانستند Dump Firmware کنسول ps3 را یافت کنند و بعد با ساخت یک Hacked Firmware موفق به کرک این کنسول شدند ، در ابتدا هک برای این کنسول به صورت یک USB Dongle عرضه شد ولی به دلیل سختی کار با ان این دانگل به زودی از میان رفت و بعد با گذشت زمان هک فریمور سونی بسیار اسان شد و هک ها زیادی با توجه به اپدیت های سونی برای این کنسول عرضه گردید و کار را برای کپی بازان بسیار اسان کرد .

 

ابتدای نبرد در بازی های مشترک .

jl6cc4145zc1p5bssxa.jpeg

قبل از هر چیز متذکر می شویم که این ازمایشات توسط یکی از معتبر ترین سایت های موجود در زمینه بازی ها ، یعنی گیم اسپات صورت گرفته و نویسنده هیچ دخل و تصرفی در این زمینه و نتایج ان نداشته است . در حقیقت وجود بازی های مشترک بین این دو کنسول قدرتمند سبب میشود که با اجرای این بازی ها و مقایسه جز به جز ان ها به پاسخ های خوبی دست یابیم ، در این رابطه که کدام کنسول در زمینه بازی های مشترک و انحصاری عملکرد بهتری داشته است . در ابتدا نسل هفت تصور میشد که بازی های مربوط به پلی استیشن ۳ بهتر از ایکس باکس ۳۶۰ است و در واقع این یک باور عمومی و البته زود گذر به شمار میرفت که تا حد زیادی شایع شده بود اما در عمل به نظر میرسید که اوضاع بر عکس است ، و سازندگان پلی استیشن ۳ به علت عجله ی زیاد وقت کافی برای تر و تمیز کردن بازی های ps3 نداشتند . در هر صورت مقایسه کار سختی است ، اما در کل در ابتدای نسل و در بازی های مشترک کنسول ایکس باکس ۳۶۰ عمل کرد بهتری داشت که با پیشبرد زمان این مشکل در پلی استیشن ۳ حل شد . به عنوان نمونه در بازی Need for speed : Carboon که از لحاظ گرافیکی بسیار شبیه هم بودند ، اما باید گفت نسخه ایکس باکس ۳۶۰ از نظر نورردازی بهتر است ، در حالی که نسخه ps3 بافت های دقیق تر و ظریف تری داشت . در واقع اگر به تصاویری که از هر دو بازی در سایت های معتبر مقایسه قرار داده شده ، دقت کنید متوجه میشوید که در خیابان که خیابان ها در نسخه ایکس باکس ۳۶۰ به خاطر نور پردازی و انعکاس بهتر بسیار طبیعی تر ، بسیار طبیعی تر هستند . در نمونه ای دیگر در بازی Call of Duty نیز ، پیروز و برنده عرصه گرافیکی کاملا واضح است . به عبارتی در نسخه ps3 بافت ها جزئیات بیشتری دارند ، ولی در کل از نظر ظاهری این بازی در نسخه ایکس باکس ۳۶۰ بسیار طبیعی تر به نظر میرسد .

 

جالب ترین مقایسه در رابطه با بازی Madden 70 انجام شده است . جایی که برای بررسی جزئیات گرافیکی و نورپردازی در هر دو کنسول ، یک بازی خاص در یک زمان خاص از روز بررسی شده است . نتیجه جالب اینجاست که در ساعت یک بعد از ظهر در بازی نسخه ps3 هیچ سایه ای در محوطه استادیوم وجود نداشت ، اما در ساعت ۴:۳۰ سایه ها اضافه شده بودند .

 

همچنین علامت های تبلیغاتی روی پیراهن بازیکنان ، در نسخه ps3 در حال حرکت بسیار بهتر دیده میشوند و احتمالا از نظر بافت گرافیکی ، نسخه پلی استیشن ۳ باز هم بهتر از ایکس باکس ۳۶۰ است ، اما در زمینه نورپردازی مشکل دارد .

 

بازی Fight night round3 نیز در زمان خود از نظر گرافیک بهترین بود . در مقایسه جدی نتیجه این بود که در نسخه ps3 جمعیت پس زمینه جزئیات کمتری داشتند و بازهم از نظر نورپردازی نسخه Xbox360 برتری کمابیش محسوسی داشت . در کنار این موضوع زمان اجای بازی در نسخه ایکس باکس ، نصف پلی استیشن بود . خوب این مقایسه در بازی های قدیمی این کنسول ها بود و بیششتر این ارزیابی برای انتخاب یک کنسول خوب در نسل هفتم صورت گرفته بود تا افراد بتوانند بهتر را انتخاب کنند و ان را بخرند . البته همانطور که متوجه شدید ابتدا کنسول نسل هفتم سونی نتوانسته بود در بازی های مشترک به خوبی عمل کند و کاملا دلیل این شکست در ابتدا عجله سازندگان و مسئولان سونی بود تا از غافله عقب نمانند و اکنون این تفاوت ها کمتر در هردو کنسول دیده میشود .

 

نبرد در بازی های انحصاری .

wallpaper2_the_last_of_us_01_1920x1080

باز هم در ابتدا کنسول ایکس باکس ۳۶۰ فاتح این میدان بود ، کنسول محبوب مایکروسافت در ابتدا با بازی هایی همچون الن ویک ، چرخ دنده های جنگ و بازی جذاب هیلو ۳ توانسته بود بهترین بازی های سال را نصیب خود کند تا اینکه در سال ۲۰۰۸ سونی با بازی انحصاری متال گیر سالید ۴ توانست خود را به کاروان رقابت نزدیک کند و در سال های بعدی پا به پای مایکروسافت هر ساله بازی هایی جذاب همچون خدای جنگ سه و انچارتد کار را برای مایکروسافت سختر کرد و در حال حاضر و در انتهای عمر کنسول این دستگاه عملکرد بهتری در بازی های انحصاری داشته است که میتوانم به نمونه ی بارز ان اخرین ما اشاره کنم .

 

سنسور های حرکتی ایکس باکس ۳۶۰

y3z3r1u6pf16m2kehwa.jpg

در E3 2009 بود که مایکروسافت حسگر حرکتی خود Natal را معرفی کرد ، این دستگاه به نوعی اثبات کرد که فقط نیتندو نیست که میتواند با ایده های نواورانه پا به میدان بگذارد ، زیرا این حسگر حرکتی فاقد هر گونه کنترل بود و به صورتی شگرف به وسیله دوربین خود اندام بازیکن را چک و با حرکت اعضای بدن عمل میکرد ، این دستگاه بعدا به نام کینکت تغییر نام داد و در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد ، این حسگر دارای محاسن و معایبی نیز میباشد . از محاسن ان میتوانم اشاره به شبیه سازی بازی های رانندگی و ورزشی اشاره کنم ، ولی این دستگاه از عیب بزرگی نیز برخوردار است ، و ان این است که : وقتی شما در محیط لایو مشغول به بازی به کینکت هستید دوربین کینکت علاوه بر اجرای حرکات شما تصویر شما را نیز در فضای مجازی پخش میکند و باعث لو رفتن اطلاعات خصوصی فرد میشود .

 

سنسور حرکتی کنسول پلی استیشن۳

70cfx4bcllhw2c8iyk7q.jpeg

بعد از نمایش درخشان مایکروسافت در E3 2009 سونی نیز پا به میدان گذاشت و حسگر حرکتی خود مو را معرفی کرد ، دستگاهی که از همان ابتدا به خاطر شباهت ان به Wii مورد انتقاد قرار گرفت ، این کنسول با داشتن یک دوربین و دو کنترل بازی واقعا حس تکراری را به بازیکن منتقل می کند ، این کنسول با استفاده از تکنولوژی RGB LED و ساطع کردن نور حرکات را به PS EYE می فرستد وظیفه ی این دوربین هم دریافت اطلاعات است و به وسیله ان پلیر میتواند با حرکات خود بازی کند . این دستگاه نتوانست موفقیت انچنانی را به دست بیاورد و معایبی را هم داشت مثلا برای یک بازی هواپیمای استفاده از ان حسگر کمی سخت ات ولی حسن ان در بازی های شوتر و هک اند اسلش است . .

 

فروش کنسول ها .

omh3wpmkjyh6kt9bn31u.png

در رقابت بازار نیز کنسول ایکس باکس ۳۶۰ حرف اول و اخر را میزند ، زیرا این کنسول در امریکا بسیار محبوب است و توانست در سال ۲۰۰۵ بازار را از دست سونی در بیاورد و جایگزین خوبی برای کنسول ps2 سونی بود . از ان طرف سونی نتوانست دوره طلایی را در نسل هفتم داشته باشد و فقط توانست در ژاپن عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد ، و تازه جالب تر میشود که این شرکت ضرر های نیز در بخش بازی داشته است ، البته متذکر میشوم که سونی در زمان انتشار پلی استیشن ۳ در همان ابتدا بر روی این کنسول مبلغی نزدیک به ۱۰۰ دلار ضرر میداد و این ضرر برای تک تک پلی سه ها بود ، نمدار زیر با اینکه ناقص است ولی پاسخ گوی خوبیست .

8sihq5qk0mift8izlan2.png

ایا با انچه که در این مقاله گفته شد از نسل هفت دو شرکت مایکروسافت و سونی راضی بودید و یا هستید ؟

 

ایا این نسل در انتخاب های شما در نسل هشتم تاثیر خواهد گذاشت ؟

 

این مقاله با توجه به شنیده شدن قدم های نسل بعد به تکاپو افتاد و به نوعی بر ان شدیم تا کاری کنیم که ارزش و مقام این نسل همانند نسل های قبلی حفظ شود ، حالا که وارد دگرگونی دگر شده ایم ارزوی نهایت لذت از ان را برای شما دارم .

 

امیدوارم هر گونه کم و کاستی را به بزرگی وجودتان ببخشید .

 

ورقا مشکینی

 

سپهر کمیزی .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
ما در گیم کده تمام تلاشمان بر این است که جدیدترین ابزار بازی هاو بازی هارا برای شما در سریع ترین زمان ممکن اماده کنیم شما می توانید با نظر دادن در وبلاگ,عضویت در ان و شرکت در نظر سنجی و معرفی ما به دوستانتون از ما حمایت کنید امیدواریم این وبلاگ مورد توجه علاقه مندان به بازی های رایانه ای قرار بگیرد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 839
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 130
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 87
  • بازدید امروز : 105
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 4,253
  • بازدید سال : 27,028
  • بازدید کلی : 333,968
  • کدهای اختصاصی